Tiga kisah menarik mengenai "Tetap Segar"

1. Lichee segar dan yang yuhuan di Dinasti Tang

"Melihat seekor kuda berlari di jalan, gundik kaisar tersenyum gembira; tidak seorang pun kecuali dia tahu Lichee akan datang."

Dua baris yang terkenal berasal dari penyair terkenal di dinasti Tang, yang menggambarkan gundik kaisar yang paling disukai bernama Yang yuhuan dan buah segarnya yang dicintai Lichee.

Kaedah mengangkut litchi segar di Dinasti Han dan Tang adalah seperti yang tercatat dalam Sejarah Litchi di Dinasti Han dan Tang pada "Penghantaran Lichee Segar", bersama dengan cabang dan daun, sebiji bola litchi yang dibungkus dengan kertas buluh basah dimasukkan menjadi buluh berdiameter besar (lebih dari 10 cm) dan kemudian ditutup dengan lilin. Setelah kuda laju berlari siang dan malam tanpa henti dari selatan ke arah barat laut, Lichee masih segar. Pengangkutan lychees 800-li mungkin merupakan pengangkutan rantai sejuk paling awal.

news-2-(11)
news-2-(2)

2. Dinasti Ming - penghantaran herring hilsa

Dikatakan bahawa di dinasti Ming dan Qing kita dengan ibu kota di Beijing, para maharaja gemar memakan sejenis ikan bernama hilsa herring. Masalah ketika itu adalah bahawa ikan itu berasal dari Sungai Yangtze, ribuan batu jauhnya dari Beijing, dan di samping itu, ikan hering hilsa sangat lembut dan mudah mati. Bagaimana maharaja dapat makan bayangan segar di Beijing? Cara lama penghantaran rantai sejuk membantu!

Menurut catatan sejarah, "lemak babi tebal dan ais menjadikan simpanan yang baik". Mula-mula, mereka merebus tong minyak lemak babi yang besar, kemudian ketika ia menyejuk sebelum pemadatan, baru saja memasukkan daun segar ke dalam tong minyak. Apabila minyak lemak babi menjadi pekat, ia mencegah ikan dari perkataan luar, setara dengan bungkusan vakum, sehingga ikan itu masih segar ketika mereka tiba di Beijing dengan menunggang dengan pantas, siang dan malam.

3. Dinasti Qing - Barel Penanaman Lichee

Legenda mengatakan bahawa Maharaja Yongzheng juga menyukai litchi. Untuk menolong maharaja, Man Bao, yang ketika itu menjadi gabenor Fujian dan Zhejiang, sering mengirim makanan khas tempatan ke Yongzheng. Untuk memastikan litchi segar, dia muncul dengan idea yang bijak.

Manbao menulis sepucuk surat kepada Kaisar Yongzheng, mengatakan, "Litchi dihasilkan di Provinsi Fujian. Beberapa pokok kecil ditanam di tong. Banyak orang mempunyai litchi di rumah mereka, tetapi rasanya tidak kurang dari litchi yang dihasilkan oleh pohon besar. Ini pokok-pokok kecil dapat dengan mudah sampai ke Beijing dengan kapal, dan pegawai yang mengangkutnya tidak perlu bekerja terlalu keras. ...... pada bulan April, pokok penanaman tong akan segera dihantar ke Beijing dengan kapal. - Perjalanan ke-bulan pada bulan April dan Mei, mereka dapat sampai di ibu kota pada awal bulan Jun, ketika leci sudah masak. "

Itu idea yang bernas. Daripada hanya memberi lychees, dia mengirim sebatang pokok yang ditanam di dalam tong yang telah menghasilkan lychees.

news-2-(1)
news-2-(111)

Dengan peningkatan kualiti hidup kami yang lebih baik dan lebih banyak kemudahan e-perniagaan yang dibawa, logistik rangkaian sejuk memainkan peranan penting dalam kehidupan seharian kami. Sekarang dapat dicapai untuk menghantar buah segar dan makanan laut dalam masa dua hari di China.


Masa pengeposan: Jul-18-2021